Prazsky Semmering

Tato trat vede z Prahy - Smichova do Hostivic a vyvolala jiz pri zahajeni stavby v roce 1870 radu protestu. Kvuli ni totiz musel byt zbouran oblibeny prazsky hostinec ,,U zlateho jelena". Rovnez niceni pekne krajiny jednak stavbou drahy, tak i tezbou vapence pro vyrobu vapna se tehdejsim ochrancum prirody nelibilo.
Snad velky vyskovy rozdil a clenity teren pripominal Prazanum legendarni alpsky Semmering.
Trati sice schazi tunel, ale ma dva viadukty a nabizi i pohled na Vltavu i Prokopske udoli.

Prazsky Semmering letos slavi a nabizi motorovou historii

V cervenci predlonskeho roku uplynulo jiz 125 let od zahajeni provozu na jedne z nejkrasnejsich trati v okoli Prahy zname jako prazsky Semmering. Prave v roce I872 totiz spolecnost Bustehradske drahy dokoncila stavbu trati z Prahy - Smichova do Hostivic, ktera svym profilem pripomina legendarni alpsky prusmyk Semmering v Rakousku.

Trat zacina na severnim smichovskem nadrazi, odkud take navazuje na byvalou Ceskou zapadni drahu, dnes trat Praha - Plzen. Na pouhych patnacti kilometrech pote prekonava vyskovy rozdil I80 metru velkou smyckou pres Prokopske udoli, aby se vzapeti vratila nad smichovske nadrazi a pokracovala dale do Jinonic a Hostivic.

Prave v Prokopskem udoli bylo nutne postavit dva kamenne viadukty -jeden se ctyrmi oblouky, zeleznym polem a dalsimi tremi oblouky o delce 170 metru a vysce 23 metru, druhy s peti oblouky je vysoky 25 metru a dlouhy 180 metru - a ve vapencovych skalach potom vystrilet hluboke zarezy. Stavba obou oblouku trvala na dnesni dobu neuveritelnych pouhych I7 mesicu.

Hlavnim smyslem vystavby teto drahy bylo ulehcit praci lidem v Hlubocepskem udoli, kde byly tehdy lomy a vapenky, a zlepsit rovnez zasobovani vnitrni Prahy severoceskym hnedym uhlim.

V poslednich letech, kdy jiz davno utichla prace v lomech i vapenkach a Hlubocepske udoli se stalo spise rekreacni zonou, slouzila trat z Prahy do Hostivic jako odklonova pro nakladni vlaky, kterym nestacila kapacita hlavni trati z Hostivic do Prahy Dejvic.

Dnes jsou vsak jiz minulosti dlouhe vlaky prazdnych uhlaku v cele se ,,sergejem", lokomotivou rady T 679.1 (781).

I v soucasne dobe lze vsak na Semmeringu spatrit nakladni vlak v cele vetsinou s dvojici lokomotiv rady 751 nebo 752. Osobni dopravu zde v minulosti zajistovaly motorove vozy rady 810, v letosnim roce vsak Ceske drahy pripravily lahudku milovnikum historie motoroveho provozu. Od pocatku platnosti noveho grafikonu se totiz na teto trati zacaly objevovat dnes jiz historicke motorove vozy rady 820 (ex. M 240.0), ktere jsou deponovany v lounskem depu. Jejich domenou se staly osobni vlaky na trati Praha Smichov - Hostivice - Rudna u Prahy a Podlesin - Stredokluky, objevuji se vsak take napriklad ve Slanem, Kladne i na prazskem Masarykove nadrazi.

Az do konce zari, kdy vstoupila v platnost druha zmena jizdniho radu, vyjizdel tento elegantni, ikdyz malo spolehlivy motorovy vuz na svou paradni vikendovou okruzni jizdu z Prahy hlavniho nadrazi pres Hostivice do Rudne u Prahy a Prokopskym udolim zpet na Smichov. Dnes prakticky pendluje mezi Prahou - Zlicinem, Hostivicemi a Rudnou u Prahy, po Semmeringu se projede jen jednou denne, a to s odpolednim osobakem I9702 z hlavniho nadrazi.

Navzdory uvaham o zruseni teto trati pro nezajem cestujicich jsou vlaky jezdici po Semmeringu vetsinou plne obsazeny, v tydnu predevsim zamestnanci jinonickych podniku, o vikendu pak turisty.

V posledni dobe stale casteji objevuji uvahy o zruseni motorovych vozu rady 820. Je sice fakt, ze vetsinou jsou stale jeste pravidelne turnusovany, obcas vsak za ne zaskakuji i modernejsi motorove vozy rady 810, ktere by je v budoucnu patrne mely plne nahradit. Proto vsem milovnikum motorove historie lze doporucit zejmena odpoledni hodiny, kdy rada 820 sjizdi dolu Prokopskym udolim, aby se pote vydala mezi vapencove skaly prazskeho Semmeringu.

Poohledneme-li od zeleznicni historie, nabizi Prokopske udoli a prilehle okoli mnoho zajimaveho i pro ty, kteri nejsou zrovna priznivci zelezne drahy. Kratce po vyjezdu ze Smichova se totiz pred cestujicimi otevre nadherny pohled na cele panorama udoli, kde jsou jeste patrny zbytky prumyslovych podniku a lomu. Nasleduje stoupani do zastavky Zvahov, odkud je prekrasny vyhled na cast Smichova, Podoli a casti zejmena Prahy 4. Nad Zvahovem se vypina vrch Devin, spojeny s legendarni divci valkou v ceske prehistorii. Bohuzel, z puvodniho hradu Devin se zachovalo velmi malo, nepatrne zbytky pripominaji i sousedni hrad Ctirad, behem let zanikla i Prokopska jeskyne a kostelik svateho Prokopa. Nasledujici kilometry zeleznicni trati mezi Smichovem a Hostivicemi potom patri spise pohledum na jinonicke prumyslove podniky, sportovni areal v Kosirich ci prirodni park v Motole a venkovsky raz kraje Prahy nedaleko Hostivic, kde se setkavaji trate z Prahy - Dejvic, Smichova, Rudne u Prahy, Kladna a Podlesina.

Zaverem bych chtel upozornit na to, ze zamestnanci CD, kteri pracuji na teto trati, si casto stezuji na jeji malou propagaci i propagaci provozu dnes jiz historickych motorovych vozu rady 820. Podle jejich nazoru se clovek, ktery prijede do Prahy, vubec nedozvi, ze prakticky na uzemi Prahy se da svezt po trati nabizejici tolik lakadel najednou. Pritom by mozna stacilo vytvorit nejen teto trati reklamu a uvahy o jejim zruseni z duvodu maleho zajmu cestujicich mohou byt zbytecne. Pokud se ovsem o ruseni trati nebude rozhodovat od zeleneho stolu, jak tomu stalo v pripade zastaveni osobni dopravy na dvou vychodoceskych tratich.

Tomas JOHANEK, Tydenik CD

 

Tato vozidla jezdi po trati Prazskeho Semmeringu.

Nedela dobre jmeno

Stanice Praha Jinonice s trvalou vylukou sluzby vypravciho. V nedeli 8. brezna zde selhal "historicky" motorovy vuz 820 035-4 (na snimku), coz se stalo zrovna u vlaku 19702 jedouciho z Prahy Smichova do Prahy Zlicina (a po 2. zmene JR take jedineho osobniho vlaku v teto relaci). Pro vlak musela prijet lokomotiva rady 742 z Hostivic, takze se v jizde pokracovalo s pulhodinovym zpozdenim. Podle dostupnych informaci se to stava casto, coz CD nedela zrovna dobrou reklamu. Je opravdu na povazenou, ze na sklonove obtiznou trat 122 je nasazovan vyzily motorovy vuz, v nemz neni slyset vlastniho slova a interier neprijemne zavani naftou. Ve srovnani s nim jsou starsi motorove vozy rady 830 nadherne.

Navic timto vlastne vyletnim vlakem jezdi vetsinou turiste obdivujici vyhledy z prazskeho Semmeringu. Nevim, zda po techto neprijemnych zazitcich zpestrenych prohlidkou coudiciho motoru budou mit jeste zajem tak hojne vyuzivat sluzeb CD!

Text a foto: Martin KUBIK, Tydenik CD

Tuto fotku mi poslal Sasa Kaldy (zubacka@angelfire.com), jemuz za ni dekuji.

 

 

 

 

Na trati bylo v nynejsi dobe postaveno mnozstvi umelych staveb, napr. prelozka nad dalnici v km 16,3-16,9 , nova vyhybna Praha-Zvahov, stanice Praha-Zlicin s vleckami do CKD a depa metra aj. (Dle K-reportu)
Vlecku do depa metra jsem prozkoumal. Popis zahajim z nadrazi Zlicin k depu metra, prestoze jsem si ji prosel opacne. Na nadrazi Zlicin je zajimave misto k nakladani tramvaji na zeleznicni vagony. Vlastni trat Semmeringu vede primo dolu na Smichov, zminena vlecka odbocuje vpravo nahoru a obloukem se otaci o 180 stupnu. Je asi 2 km dlouha, OPLOCENA kvuli . Nedaleko (asi 200 m) zlicinskeho nadrazi je odbocka do tovaren a rovnez prvni nebezpecne misto trati, jakasi vysypka. Lze ji prejit po mostku, ktery je vsak bez zabradli, proto OPATRNE. O kus dal zacina oploceni (mozna uz je to jinak, naposledy sem tam byl asi v roce 1997?) kvuli elektrifikaci metra (treti kolejnice, 750 V). Proto odbocte vlevo (pozor, je tam vysoka trava a bazina, nedaleko je jakasi stoka). Cela vlecka vede jakymisi loukami, kolem tovaren. Takto dojdete na jakesi prostranstvi, kde vlevo ve skale je mala jeskyne (asi 6 x 3 metry), obcas slouzici jako obydli bezdomovcu. Vpravo najdete nejaky betonovy bunkr neznameho ucelu. Misty se da jit podel plotu. Asi v polovine trati je pres trat nejaky mostek. Potom se trat dostava do depa metra Zlicin, kam usti trasa B. Je to jeden ohromne velky podnik, ktery budete muset obejit (nebo se vratit jinudy, mozna pres mostek, ale to neznam).

V dusledku povodni byly pres Prazsky Semmering prepraveny i vlaky metra (Sken Draha).